Wednesday, February 8, 2023

I.A. Richard: Practical Criticism - Figurative Language

TOPIC OF THE BLOG:-
This blog is a part of a thinking activity given by Dilip Barad Sir from The English Department, MKBU, Bhavnagar. Check out Dilip Barad sir's Blog (Click here) on this task, how we are supposed to do it and what points we should have in our mind while performing the task. For Poetries visit this Blog by Dilip Sir (Click here). In this blog I am going to discuss a Poetry by Javed Akhtar named 'Naya Hukmnama', one of the suggested Poems in Dilip Sir's Blog. 


'NAYA HUKMNAMA' (NEW ORDINANCE):-

किसी का हुक्म है सारी हवाएँ 
हमेशा चलने से पहले बताएँ 
कि उन की सम्त क्या है 
किधर जा रही हैं 
हवाओं को बताना ये भी होगा 
चलेंगी अब तो क्या रफ़्तार होगी 
हवाओं को ये इजाज़त नहीं है 
कि आँधी की इजाज़त अब नहीं है 
हमारी रेत की सब ये फ़सीलें 
ये काग़ज़ के महल जो बन रहे हैं 
हिफ़ाज़त उन की करना है ज़रूरी 
और आँधी है पुरानी इन की दुश्मन 
ये सभी जनते हैं 
किसी का हुक्म है दरिया की लहरें 
ज़रा ये सर-कशी कम कर लें अपनी हद में ठहरें 
उभरना फिर बिखरना और बिखर कर फिर उभरना 
ग़लत है ये उन का हंगामा करना 
ये सब है सिर्फ़ वहशत की अलामत 
बग़ावत की अलामत 
बग़ावत तो नहीं बर्दाश्त होगी 
ये वहशत तो नहीं बर्दाश्त होगी 
अगर लहरों को है दरिया में रहना 
तो उन को होगा अब चुप-चाप बहना 
किसी का हुक्म है 
इस गुलिस्ताँ में बस इक रंग के ही फूल होंगे 
कुछ अफ़सर होंगे जो ये तय करेंगे 
गुलिस्ताँ किस तरह बनना है कल का 
यक़ीनन फूल तो यक-रंगीं होंगे 
मगर ये रंग होगा कितना गहरा कितना हल्का 
ये अफ़सर तय करेंगे 
किसी को ये कोई कैसे बताए 
गुलिस्ताँ में कहीं भी फूल यक-रंगीं नहीं होते 
कभी हो ही नहीं सकते 
कि हर इक रंग में छुप कर बहुत से रंग रहते हैं 
जिन्होंने बाग़-ए-यक-रंगीं बनाना चाहे थे 
उन को ज़रा देखो 
कि जब इक रंग में सौ रंग ज़ाहिर हो गए हैं तो 
कितने परेशाँ हैं कितने तंग रहते हैं 
किसी को ये कोई कैसे बताए 
हवाएँ और लहरें कब किसी का हुक्म सुनती हैं 
हवाएँ हाकिमों की मुट्ठियों में हथकड़ी में 
क़ैद-ख़ानों में नहीं रुकतीं 
ये लहरें रोकी जाती हैं 
तो दरिया कितना भी हो पुर-सुकूँ बेताब होता है 
और इस बेताबी का अगला क़दम सैलाब होता है 

👉This written version taken from Poetistic.com (Click here)

Let's see what problematic points we can see in this Poem. And an Interpretation in what way it is used. (While reading this Poem we are not supposed to know the poet of this poem and outer information. This Poem is originally written in Urdu and Hindi.)
1) सारी हवाए चलने से पहले बताए - Air is something which no living being is able to see, so how can it interact and speak? - maybe in these lines it is said that before anyone wants to take any step it/he/she should ask first and should inform first. And this metaphor is taken in the context of freedom that even air has no freedom so why living beings should have.
2) किधर जा रही हैं - One of the most unpredictable things on this earth is the flow of the air. So, how can the air know in which direction it wants to go if it has a voice. 
3) हवाओं को बताना ये भी होगा, चलेंगी अब तो क्या रफ़्तार होगी - Same as the above point - unpredictable speed of air. 
हवाओं को ये इजाज़त नहीं है - Air, Water or Nature can never listen of anyone, so there is no point to order air there it hasn't a permission to go somewhere. - Maybe it is said that air has no liberty means living beings have no liberty. We have to do as they please. 
5) हमारी रेत की सब ये फ़सीलें - It is not possible to make a well constructed structure with sand. (फ़सीलें - wall of enclosure around a castle/ fort) - With this it is metaphorical that our dreams and wishes are like sand. 
6) ये काग़ज़ के महल - same as above it is not possible to make kingdom with paper. And with our dreams which are like sand and paper we need to protect it.
7) दरिया की लहरें, ज़रा ये सर-कशी कम कर लें अपनी हद में ठहरें - As the metaphor of Air here is a metaphor of Sea. And as Air, Sea is something which can't be controlled by anyone. - Maybe with this it is compared with our boundary. It is like a warning that we should cross lines which are drawn by them. 
8) अगर लहरों को है दरिया में रहना, तो उन को होगा अब चुप-चाप बहना - The voice of the sea is very relaxing and unstoppable. It is not not possible that Sea don't make sound. - It can be metaphorical in a way that if we want to live under their roof we are not allowed to speak anything even if we are not happy with those limitations. 
9) इस गुलिस्ताँ में बस इक रंग के ही फूल होंगे - As we know in this Earth there are so many colours which we admired and the best example of that is colourful flowers. So, it is not possible that in one place there is only one color flower growing. - With this it might be metaphorical with our choices that we are allowed to choose only one type of thing and dream even if we are multi-colored. 
10) यक़ीनन फूल तो यक-रंगीं होंगे, मगर ये रंग होगा कितना गहरा कितना हल्का, ये अफ़सर तय करेंगे - No one can choose the colour of flowers only nature can. So, it is not possible that colors of flowers can be chosen by any human being. 

👉 In last lines of this poem it is also described all the points that it is indeed not possible to control Air, Sea or anything. 
👉 If we see over-all Poem it can be  on Politician, Religious Groups and on God. And also 'किसीका हुक्म' can be considered as these Politicians, Religious Groups or authorized persons.
👉 How? It is simply visible that one wants to be authority and wants to control everything. 

NOTE:- If you find any problem or question or suggestions please let me know☺️.
Words:- 1044

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